Sidor

fredag 4 maj 2012

Farbror A

Hej Ulrika.

...Vi är mycket imponerade av dina studier och har knappt fattat att vi i släkten har en medlem som prästvigs i sommar! Bra gjort Ulrika!

Jag har funderat över vem du ärvt din begåvning och religiösa intresse av. Då kom jag att tänka på din farfar som gick bort ågra veckor innan du föddes. Han var visserligen inte någon skrivkarl. Han var istälet en mångsidig hantverkare: både smed, timmerman, lantbrukare och timmerkörare med häst.Men han hade även ett stort läsintresse. Han var en av de få Grönåsbor som läste skönlitteratur och till varje jul stod en bok på önskelistan.

Hans religiositet tog sig till uttryck i att följa gamla seder och bruk. Man skulle till exempel inte arbeta på en söndag mellan klockan 11-13 det vill säga den tid prästen var i kyrkan. Han gick också gärna på julotta.

Med de här funderingara vill jag inte ha sagt att J skulle ha kunnat läsa till präst, den begvningen hade han inte. Vi får dock komma ihåg att hans skolgång bara var sexårig och det viktigaste skolämnet var Luthers katekes!

Vem vet vad han kunnat bli om han fötts i en annan tid, i en annan miljö, i en annan ekonomi! ...

Tavlan har min farbror A målat, den fick jag som prästvigningspresent. Brevet fick jag innan och vet att jag nämt det här. Ville bara att ni skulle få läsa. Mycket av det isste jag inte. Och kanske är det så att A som var ingift kan se det på annat sett en min far som var en son till min farfar. Men jag blev glad av att läsa detta om honom.

Imorgon kommer troligen dödsannonsen. Kan ju tipsa er som kanske missat en dödsannons eller som hört att någon dött och vill kolla en annons om ni bor långt bort.
Gå till www.familjesidan.se


Nu hoppas jag mannen snart åker och köper glass!

Ha det bra.

Kram


3 kommentarer:

  1. Vilket härligt brev! En sådan fin gåva! *ler*

    Jättetråkigt att du blev sjuk lagom till din lediga helg!! Sådant känns så.. bortkastat liksom.. Hoppas du känner dig mycket bättre i morgon!!

    många kramar

    SvaraRadera
  2. När man ska va ledig o slappnar av, då blir man sjuk!! :(
    Tusen krya på dig så hoppas vi du mår bättre idag.

    SvaraRadera
  3. Nä, det gör han inte.
    Någon plockade bort honom för tidigt..

    SvaraRadera