Sidor

söndag 24 juni 2012

Stenberga spelen













Detta var lite bilder från teatern vi var på idag. Vi känner mannen som spelar dragspel.
Det var en fin föreställning med mycket humor och en hel del allvar. Bra kostymör, regissör, koreograf och sminkös märks det att de haft. Tycker jag är ett plus.

http://www.stenberga.nu/Society.aspx?societyId=7

Här kan du läsa om Pälle Näver, som teatern handlade om. Mannen som spelade honom är barnbarn till honom vilket jag tycker är extra roligt.


Aftonpsalm

Låt mig spänna bönens vinge;
himlen är så hög ikväll.
Friden svävar över jorden,
viskande vid varje tjäll.

Bortom skogen, bortom bergen,
upp mot aftonskyn det hörs
som ett stilla sus av vingar,
som av längtan uppåt förs.

I Betania, när kvällen
bringar doft från ros och slån,
vill i afton tyst jag möta
timmermannens store son.

Djupt jag böja vill min panna
för ditt höga majestät,
ej i bävan men i kärlek,
vill jag lyss till dina fjät.

Mästare! Jag ser dig komma
outsägligt rik och skön;
låt mig röra vid din mantel
med mitt hjärtas tysta bön.

Pälle Näver

Måste nog låna en av hans diktsamlingar på biblioteket tror jag.

Kul med kultur!

Har ikväll haft fikabrsök av H och P. Mycket trevligt.

Kramar Ulrika

1 kommentar:

  1. Roligt att höra om årets Stenbergaspel och få se bilder. Tack för fikat och god match. Nästa gång har jag förhoppningsvis bättre koll på reglerna :) Kramar

    SvaraRadera