Sidor

onsdag 22 augusti 2012

Hamberg och Rosvalls "Kikärtspasta"

Jag tror att vi alla behöver lite inspiration när det gäller matlagning och igår köpte jag ju som sagt kokboken "Din matkasse". 

Jag kommer inte att laga alla rätter i den, men tänker försöka laga några av maträtterna ur de fyra "matkassar" som hör till hösten. För att göra likadant med de som tillhör vintern så får vi se om jag hittar lite nya maträtter som kommer in i mitt liv.

Idag när jag handlade kompletterade jag mitt skafferi lite och handlade hem till några a rätterna ur den första matkassen. Ja, boken är upplagd efter matkassar som skall räcka måndag till fredag. Någon kasse är en "budgetkasse", annars skall jag väl erkänna att det nog inte är de billigaste men absolut inte de dyraste!! Det finns i slutet av varje "kapitel" en inköpslista som du kan skriva av eller via en QR-app läsa in i mobilen.
Ingredienserna till kvällens måltid var allt annat än dyra så...

Till fyra personer;

600g spagetti
1paket rimmat stekfläsk, i småbitar.
6 vitlöksklyftor, tunt skivade
1msk olivolja
1 burk kikärtor, avrunna och sköljda
(gärna Saltå kvarns)
1 purjolök, strimlad
massor av svartpeppar, gärna grovmalen
lite socker
permesanost, riven







Som ni kanske ser har jag inte permesan, jag tog cheddarost för jag tycker det är så himla gott. Jag tyckte att det var helt okej, men inte så mycket mer. Det kommer inte vara den rätt jag lagar titt som tätt, men kanske någon mer gång.

Hoppas ni har en bra dag!
Kram



1 kommentar:

  1. Det är alltid kul att plocka in en ny rätt här och en där, föredrar det framför att ändra helt och köpa typ Linas Matkasse rakt av. Det skulle bli för stor förändring på en gång.

    SvaraRadera