Sidor

torsdag 13 september 2012

Efter

Ja, såhär efter en intensiv konferens på en och en halv dag känner jag mig trött och nöjd. Fast jag sitter på jobbet då det är dopsamtal på G inför lördagen. Har nyss träffat en mycket charmig liten tjej och dennes mamma och skall strax träffa en liten tjej till med familj.

De får gärna komma lite tidigt så jag får ta mig hemåt igen.

Dessa kurs/konferansdagar har handlat om jämställdhet, inte utifrån jämlikhet åt alla människor utan specifikt jämställdhet mellan män och kvinnor.
Suck!
Har matats med hur synd det är om oss kvinnor och hur hemska män är.

Stopp! Tänk inte tanken...

Jag är självklart för jämställdhet mellan kön, att om jag som kvinna har samma kompetens liknande tjänst, ja då är det väl självklart att jag skall ha samma lön.
Jag skulle också kalla mig femenist.

Men tanken på inkvotering gör mig både arg och förolämpad. Tänk att få veta att jag blivit anställd inte för min kompetens utan för att jag är kvinna, för att jag har rätt könsorgan mellan benen. Nähe tack!
Jag förstår också att fokus på att mannen är "den stygge" och kvinnan den "underlägsne" kommer ur att statistiskt så finns det underlag för att det är merparten kvinnor som;
sextrackaseras, inte räknas som potentiella chefer, får mindre i lönekuvertet osv

MEN, jag saknar nyanseringen, jag kräver inte så mycket, men om en föreläsare kunde under dessa dagar ha, bara på något sett bräddat detta. Sagt kanske att visst finns det män som trackaseras, ligger i underläge, särbehandlas pga att de är men etc men det är i stor utsträckning så att det är kvinnor som i första hand utsätts för detta. Därför koncentrerar jag mig på kvinnans utsatthet.

Dock fanns det ljusglimtar, någon tyckte att den ende mannen som föreläste bara var blaj, att han sökte effekt och ville chocka. Medans jag tyckte han var riktigt bra och värd att lyssna till.
Hen heter Fredrik Bondestam och jobbar blandannat på Uppsala universitet med genusforskning.

Han sa bland annat; " Varför skall normen för rättvisa vara men? Blir det bättre om fler kvinnor får åka till byggmax och bygga carport..."

Vi skulle också fått lyssna till Pontus Schults chefredaktör för "Veckans affärer" mm, men han dog ju tragiskt i en cyckelolycka i franska alperna för bara någon vecka sedan.

Nåja, dagarna har varit helt ok och hotellet hade badkar som jag nyttjade igårkväll innan jag sov så...

Nu kommer dopföräldrarna så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar