Sidor

måndag 10 december 2012

Juligt

Tänkte jag skulle samla ihop lite allt möjligt som jag funderat på då jag läst era bloggar. Detta gäller julen.

Förra året hade jag dessa, ett granljus för decemberdagarna 1-24. I år har jag ett mer vanligt datumljus. Är inte uppvuxen med det men gillar det mer och mer, nästa år skall jag satsa på ett större och finare.


Så var det det där med vilken färg julen har? För mig är det egentligen inte en färg. Tycker att denna bild dock har med mina tankar kring julens färger att göra. Jag vill nämligen att det skall gnistra mycket om julen. Sedan är det inte så viktigt vilken färg som gnistrar. Men vill nog ha en blandning. Blir en del vitt och silver skall jag väl erkänna.
Detta med att det skall gnistra började nog när jag var liten, då stod granen i ett hörn "mellan" våra två soffor. När granen skulle kläs var jag väldigt noga med att hänga vissa kulor i förhållande till ljusen så de gnistrade så mkt som möjligt. Vilket jag i och för sig gör idag med när jag klär granen.

Julbord/julmat har också varit på tapeten. Jag vet inte om det beror på hur Kakaobönan och jag är uppväxta och indoktrinerade av älskad moder. Eller om det bara är så att vi inte är så förtjusta i det som finns på julbordet. Det lite komiska är att det som vår mamma gillar, sill bland annat är inte vi så förtjusta i. Nog om det. Jag vill att ett julbord skall innehålla typ kycklingklubbor, någon paj el liknande. Nu är det ju så att man brukar bli mätt när man äter julbord hur man än bär sig åt. äter jag det på restaurang brukar det finnas ost och kex och en hel del annat man kan äta i sig. Är barnsligt förtjust i prinskorv...Och så klart efterrätterna!!

Julklappar. Här kan man ju göra på en massa olika sett. Ja alltså ger man något till alla barn som vuxen, leker man julklappslek (hemska tanke) eller är det "bara" barnen som får osv.
För mig och S kan man väl säga att det är två olika system. Med hans familj gör vi som så att vi köper till en vuxen. Vet att min svåger och svägerska om de inte "får" den andre att ge julklapp till så ger de nog inte varandra julklappar. Jag som inte skulle tänka mig att inte ge till S eller för den delen är jag så barnslig att jag vill minsann ha lite julklappar... Ja vi ger till varandra plus den av de vuxna som vi dragit lott om. Till den vuxne har vi satt en summa på 500kr, tycker detta är en mycket bra variant av att inte handla ihjäl sig men ändå får alla vuxna paket när vi samlas. De julklappar jag och S ger varandra tar vi inte med dit...
På min sida, ja alltså hm, vi hade nog, har kanske en tanke... Vi vuxna köper inte julklappar till varandra. Vilket är en sanning med modifikation... Jag handlar julklappar till mamma och pappa och dem till oss. Egentligen köper jag inte julklappar till min syster med man. Fast att inte ge något alls till min syster har jag lite svårt med. Ja sedan så ger ju alla julklappar till "barnen" och "barnen" till oss. Så det blir en del julklappar ändå :-)

Nej, nu kallar dagen. Får bli ett till inlägg senare...

Kram

3 kommentarer:

  1. Många tankar där om både det ena och det andra.

    Såklart blir det någon liten julklapp ändå liksom...

    Datumljuset har vi infört i vår familj och barnen SKA ha det och så är det med det. Tycker såklart också det är mysigt!

    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Det är lite svårt att hålla på det där med få julklappar. Plus i min familj så är det mest bara jag som tycker vi ska köra så... så det är bara att handla.

    SvaraRadera
  3. *ler* Tankar om julen. En hel rad tankar om julen. Och ja, visst gör vi olika och tänker olika. Hoppas innerligt att du får en fin jul, oavsett hur!

    Kramar

    SvaraRadera