Sidor

lördag 16 februari 2013

"Ring så spelar vi", "Melodikrysset" och Christer Ulfbåge mm

Två radioprogram och en kommentator. Skulle kunnat skriva Lisa Syren och Anders Eldeman istället för programmen eller längdskidor istället för Ulfbåge.

Hur det än är är detta för mig röster och program som minner om barndom, uppväxt och HEMMA. Ja hemma hos mamma och pappa.

Nu tänkte jag försöka mig på att lösa på melodikrysset, missar kanske lite skidor men...
Tycker dock att "sr"-appen är svår att riktigt få grepp om vi får se hur det går. Äsch läst informationen flera ggr men inte förstått. Det är slalom nu så melodikrysset sänds om en timme. Hm, då får det nog vara...

Men, som sagt dessa program och röster har jag växt upp med och fortfarande är det så att det inte riktigt blir en vinterlördag om jag inte får se på skidor och höra kommentatorerna. Det hör liksom till.
Skulle gärna lyssna på i alla fall melodikrysset nu också men vi glömmer det alltid. Det blir ibland om vi sovit hos svärmor eller är hos mamma och pappa. Ja just ja, Jakob Hård också och vad nu den andre mannen heter.

Går över på mamma och pappa lite snyggt...
Har gått med en känsla att de nog kanske är sjuka... Ringde igår och det visade sig att pappa låg i lunginflammation och skulle troligen behöva mer pencillin. Usch.
Mamma hade ont i nacken.

Igår hade vi ringt allihop, jag, min bror och min syster, ja och mammas syster.
Dessutom hade hon sedan vi pratades vid sist hunnit prata med min andra moster också. Denna moster har vi nästan ingen kontakt med. Jag skulle tro att min bror är den som träffat henne flest gånger när han var liten, kanske... Hur många gånger syrran träffat henne vet jag inte men jag kan räkna gångerna på ena handens fingrar tror jag bestämt. Minns två gånger. Det jag minns är hennes vita klängrosor på framsidan, två personer som jag tror var släkt med hennes bortgångne man som skelade och från en annan gång hennes barnbarn som var någorlunda i min ålder, två pojkar tror jag...
Kan minnas delar av hennes hus också, tror jag... Hur som helst var det skönt att höra att hon mådde bra, förutom att hon har svårt att ta sig någonstans.

Ofta får jag en viss "hemlängtan" när jag pratat med mamma. Jag har mitt eget hem nu, men jag skulle önska jag hade närmare till mamma och pappa. Att bara kunna gå dit för en kopp kaffe, ta en promenad tillsammans med mamma, bjuda över dem på middag.

Tog lång tid idag innan jag nu strax publicerar det.

Har ätit en god middag, potatisgratäng, broccoli, kött och lite sås. (ja mannen vill ha sås fast det är potatisgratäng) Så nu är jag mätt i magen.

Kram

1 kommentar:

  1. Fantastiskt att ha ett barndomshem att längta till :-) Håll i den känslan.

    SvaraRadera