Sidor

tisdag 14 maj 2013

Bild och ord i ett eller två...

I en park nära mig.    




När jag gick hem idag gick jag via en liten park. Under åren jag har bott här och även innan har jag och H alltid tyckt det varit synd att de inte släppt på vattnet i denna lilla å eller vad vi skall kalla den.
Så idag porlade det för fullt i ån, solen lyste efter att det just slutat regna så vackert. Bara taget med mobilen...

 Var iväg till en mindre ort tio minuter bort i arbetet. Där jag också passade på att handla i e liten utdöende affär som kämpar på... Hur som helst, där köpte jag lite närproducerad fläskfärs. Finns en grisfarm inte långt från oss... Så när jag kom hem hade jag både fläsk- och vildsvins -färs. Som blev till detta:
Chili på mitt sett
 Mitt recept:
ca 500g vildsvisnfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd spetspaprika
1 bit mörk choklad 70%
2 tetrapack blandade bönor 
(bertolli är annars mina favoriter men de fanns inte i den lilla butiken)
1 burk ekologiska krossade tomater
2 tsk paprikapulver
1 mild chilipeppar
1 tesked  grönsaksbuljong i pulverform
salt & peppar

Jag mixade lök, chili och vitlök.
La först ned färsen för att bryna, sedan i med allt mixat och paprikan. Så det får steka med ett tag.
I med krossade tomater, chokladen, paprikapulver, buljong.
Ja just tog i en tesked flytande honung också.
Låt puttra.

Detta blev ganska milt så jag kryddade upp den lite med mina favorit chilibaserade kryddblandningar.
Av fläskfärsen och resten blev det lite biffar. Ni vet själva hur ni vill ha era köttfärsbiffar så...

Trots att jag just lagat färdigt en del mat har jag ännu inte ätit så nu blir det lite mat!

Kram

1 kommentar:

  1. Åhh, vildsvinsfärs!! Det skulle jag också vilja ha! Ser jättegott ut! Hoppas du har en fin vecka Ulrika!

    Kram

    SvaraRadera