Sidor

torsdag 2 maj 2013

Majsol!


Majsolens vackra strålar lyste på oss igår och det var härligt med en extra ledig dag.

(Även om vissa på min arbetsplats var här och jobbade. Var väl inget kristet med dagen så arbetsdag… Nja, så roligt är det inte…)

Blev inbjuden till spontan lunchgrillning korv med bröd. Satt i solen hos vännerna och njöt i några timmar. Fick gosa liten bebis också… Skönt att andra kan vara spontana! Jag är tyvärr inte så spontan själv.

Kan bli lite avis på den mentalitet som finns kvar delvis i vårt land där man "bara tittar in". Utan inbjudan kollar man om vännerna, släktingarna är hemma. Är de hemma åker kaffet på och det finns bakat hemma utifall… Och det går ofta åt.

Har en vän som bor i de värmländska skogarna och de såg alltid till att det fanns bakat hemma, lite matbröd och pålägg också om någon kom på "elvakaffe". För då kunde det vara bra att kunna bjuda på en smörgås också.

På många sett önskar jag att mitt hem titt som tätt fylldes med folk som "bara tittade in". Helt kravlöst. Samtidigt som jag inte håller mitt hem så pass i ordning att jag känner mig helt bekväm med att någon bara tittar förbi.

Min man har en kompis (ja han är väl min med…) egentligen två, som ibland helt oplanerat kommer på en fika. Oftast har det varit så att jag inte varit hemma och jag har skämts ihjäl efteråt. Fast jag vet att den ena inte bryr sig ett skvatt och den andre har sett att jag/vi faktiskt kan ha städat och fint.

Det är inte på något sett så att det ligger drivor av damm och annat på golven och att det är allmänt smutsigt. Inte alls, det är mer stökigt. Lite disk på diskbänken, papper mm på köksbordet, en kopp eller två på tv-rumsbordet, tvätt på tork i vardagsrummet. Tyvärr kan det gå någon dag för länge innan det dammsugs och den svarta mattan i tv-rummet ser hemsk ut. Men det går ju att lösa på fem minuter. Plocka undan en mugg eller två… dammsuga lite snabbt…och vem har dött av att det hänger ren tvätt på tork?

Bara spärrar inom mig jag vet.

Oj, så långt mina tankar for iväg…

Hade en toppendag igår! Vi tog tag i att plocka bort alla grenar efter äppelträdklippningen också så skönt!

Nej nu skall jag ha dopsamtal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar