Sidor

fredag 12 juli 2013

Klassiskt fika

 Till helgen kommer svärmor och svåger, S faster och farbror, som förövrigt bor granne med svärmor... Och eventuellt S farmor. Min svärmor tyckte att vi gott kan äta middag ute och det höll jag väl med om att vi kan.
Men nu har jag ju fyllt år så en fika hemma hos oss ville jag ändå bjuda på. Så 20 st vanliga kanelbullar fick det bli. (så smidigt att baka när man har köksmaskin!)
 Sedan fick det bli dessa som jag inte tror jag bakat sedan jag träffade min man, chokladkaka med fusktosca fick det bli. Funderade på klassikern Kärlekmums/snoddaskaka el vad ni nu kallar den. Men denna är kanske något de inte ätit men ändå inte en tokmodern macron... Recept kommer nedan.
 Dessa är egentligen helt vanliga brysselkex men de fick rödvitprickigt strössel istället för socker kring sig.
Tänker sedan att jag skall ha så att de kan äta sig en smörgås om de behöver ett lite bättre mellanmål/lunch än bullar och kakor...


Så igår bakade jag så att jag/vi har städning kvar idag. Stefan har nästan fått bort all gips/spackel från murstocken och kanske hittat rökgången. Hoppas så att vi kan få in en kamin i detta rum som är tv- rummet och det rum vi använder dagligen.
S faster och farbror har aldrig varit här så det kommer bli husvisning och trädgårdsvisning imorgon med. Så det behöver verkligen städas, funderar däremot på om de skall få se källaren eller ej... Som jag skrivit förut är det bra för oss att det kommer lite folk hit som inte brukar vara här så det storstädas ordentligt. Visst jag gör det ändå men med besök på väg lägger även mannen i en växel till och han är noggrannare än mig...



Vi hade även trevligt igår. Här i staden har det bott en syskonskara på tre bröder är jag egentligen inte vet vilken av bröderna som S från början umgicks med. En av dem bor kvar här så det är helt klart så att det är han vi träffar då och då. En bor i Sthlm och jag vet egentligen inte om de umgåtts så mkt, vi träffar honom ngn enstaka gång. Sedan är det minstingen av bröderna som är ett två år yngre än mig, han har flyttat till Norge sedan sex år tillbaka och jobbar där som arkeolog. Märkligt nog är det han som känns som den jag känner bäst, definitivt trivs bäst med och skulle gärna lära känna bättre. Honom och hans fru träffade vi igår samt deras sju månader gamla Eirin. Tror även att han och min man önskar de bodde närmare varandra.
Så vi måste försöka ta oss till Norge!!!!

Nej, nu har jag inte riktigt tid. dags att diska lite och fixa fram frukost.
Men ni skall få recept som syrran kanske någon gång gett er men i alla fall...


Chokladkaka med fusktosca
200 C 

Kakan:
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175gr smält marg/smör tog jag...

Vispa ägg och socker pösigt. 
(har skrivit ett väldigt slarvigt recept tror jag så jag lägger till lite moment som jag vet i alla fall inte försämrar något)
Sikta ned mjöl, kakao, vaniljsocker och salt, vänd ned med slickepott. Ta i det smälta smöret mot slutet.
Grädda i långpanna på smort bakplåtspapper 13-15 min

Fusktoscan:
75 g margarin/smör
2 dl strösocker
1 1/2 dl grädde
1 dl sirap
1 påse cocos  (ca200g)

Blanda allt i en kastrull, låt sjuda i fem minuter.

Ta ut chokladkakan efter ca 15 minuter och bred cocostoscan på kakan och sätt in den i ugnen igen i ca 10 minuter. Tills kakan fått lite färg helt enkelt...

Lycka till.

Kram





1 kommentar: