Sidor

tisdag 16 juli 2013

Renovera och förbättra mm

Ja vårt slitna Tv-rum skall ju få sig en rejäl omgång! Nu är murstocken framtagen och igår var vi för att titta på en kamin.

Den framtagna murstocken
Gamla fina

Den till höger





Ja nu måste murstocken/skorstenen kollas av en sotare, eller godkännas. De som skall installera vår kamin kan kolla att den är ok. Men sedan måste ändå sotaren godkänna den. Inget konstigt med det, samtidigt som jag kan tänka att de på något sett skulle kunna ansöka om att få godkänna skorstenar om de har kompetensen.
Det blir troligen en som liknar den nyare till höger på den bilden med modernare kaminer. Och visst skulle man kunna tycka att vi som har ett äldre hus skulle ha en kamin som ser gammal ut.
Men nu har vi även tänkt på värmespridningen. Den vi valt sprider värmen på ett väldigt bra sett och som sagt vi bor i ett gammalt hus och behöver värme om vintern.
Den är dessutom nu till inköpspris viket betyder åttatusen kronor billigare. De pengarna går kanske åt delvis till att de får fixa plattan framför och eventuellt putsa murstocken. Vi har väl sagt som så att om det inte är hutlöst och de är ju proffs så får de göra det.

Till helgen skall vi slipa golv, mycket spännande.

Tankservicebilen kom tillslut vid tretiden igår och de fick hålla på i nästan fyrtiofem minuter innan de var nöjda. Nu säger det "slörp" i diskhon när jag släpper ut vattnet. Skönt att få det gjort för det behövdes verkligen.
Så igår gick diskmaskinen en gång och idag kan jag köra resten av alla koppar. Tvättar också så jag har något att sätta på mig!

Nu skall jag sätta fart på dagen klockan har visst bara sprungit iväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar