Sidor

torsdag 29 augusti 2013

Alternativ "Jakob"

Detta gjorde jag till middag idag, håller man nere på kolhydrater funkar det med en sallad till.
Tycker att även om jag kryddade lite extra behövs det i alla fall dubbla mängden curry, jag hade thailändsk röd curry, tog i lite fisksås också. Annars riktigt gott.


"Flygande Jakob"
Ingredienser
Portioner: 4
handle
Ingredienser

500 g kycklinglårfilé
1 blomkål (à ca 500 g)
vitlöksklyftor
2 bananer
1/2 msk curry
3 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk (à 400 ml)
2 msk mango chutney
1 msk färskpressad limejuice
1 dl rostade cashewnötter
limeklyftor till servering
basmatiris till servering
1 msk olja
1 tsk salt
Så här gör du
Bra att veta när du ändrar antalet portioner
Detta recept är gjort för 4 portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.
Sätt ugnen på 225°C.
Putsa och skär kycklingen i strimlor. Ansa och skär blomkålen i mindre buketter. Skala och finhacka vitlöken. Skala och skiva bananerna.
Bryn kycklingen i olja i en stor stekpanna/gryta 3–4 minuter. Krydda med salt. Tillsätt blomkål, vitlök, curry och tomatpuré och stek ytterligare ett par minuter.
Häll på kokosmjölken och låt allt koka upp. Tillsätt mango chutney, bananer och limejuice. Häll över kyckling och sås i en ugnssäker form. Tillaga mitt i ugnen 15-20 minuter. Strö över nötter. Servera med limeklyftor och basmatiris.
För alla

Fri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg.


Så såg det ut i Buffé där jag hittade receptet


Så såg det ut på min tallrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar