Sidor

söndag 25 augusti 2013

Bloggdalas bokcirkel

"Tusenskönor" av Kristina Ohlsson var den bok som jag valde till denna bokcirkel.
 Jag skall erkänna att jag fuskade lite för jag fick i samband med att jag precis läst ut denna reda på att jag skulle välja nästa bok. Fusket ligger alltså i att jag redan läst boken innan jag valde den.

Men jag tänkte att dels har vi inte läst någon deckare innan och att flyktingfrågan alltid är lite aktuell och lite brännande. Också hur en  människa kan radera en annan människas alla elektroniska avtryck, och på så sett också radera den människans möjlighet att leva.

Alex Recht leder en grupp inom polisen som löser vissa mer komplicerade fall.
De har nu fått ett fall där det ser ut som om en äldre präst skjutit sin fru och sedan sig själv. Men inget är vad det ser ut att vara.
Jag gillar hur man får följa Alex R och Fredrika Bergman och de andra.
Även om jag tycker att det är lite för många olika "trådar", dels får man reda på en hel del om alla polisers liv vid sidan av arbetet.
Och detta fortsätter genom boken, varje människa ger hon utrymme.

Boken handlar om hur flyktingar tas in i Sverige genom att betala ett högt pris. Om hur gruppen som arbetar med detta inte vill bli avslöjade till något pris. Hur motståndarna kanske är på väg att avslöja dem... Om otaliga trasiga familjer...

Jag tyckte att det fanns många avsnitt av boken som var riktigt bra, där det kändes som om Ohlsson verkligen vet vad hon skriver om. Jag tyckte att andra avsnitt var intressanta och undrade om det kanske kunde var så även i verkligheten.
Hos mig väckte det en del tankar kring flyktingar och det bräckliga i att vara människa.

Jag ger boken 3 av 5.

Hoppas att nästa bok snart väljs. Ska bli spännande

4 kommentarer:

  1. Jag minns inte så mycket av boken, det är nått år sen jag läste den, men jag minns att jag gillade upplägget och intrigen i den här, men att hon var sämre på personporträtt. Särskilt poliserna tyckte jag hon fick till ganska kantigt!

    SvaraRadera
  2. Det var väl synd att hon skulle utforma den som en deckare då, så att jag inte skulle våga läsa!;-).När det slutar vara natt, då ska jag minsann ta tag i den, det lovar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte dock inte boken var särskilt läbbig. Lite som att lägga ett pussel - en utmaning för intellektet snarare...

      Radera
  3. Den här gången verkade vi rörande överens alla som skrev. Jag tyckte också det var en trea.

    SvaraRadera