Sidor

fredag 13 december 2013

13 december - Lucia


Lucia

(latin, ’den lysande’, ’ljusbärerskan’), född cirka 283 i Syrakusa, Sicilien, död 304 i Syrakusa, var jungfru och blev sedermera martyr och helgon inom Romersk-katolska och Ortodoxa kyrkan, med festdag 13 december.

Den unga kristna jungfrun Lucia led martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon dessutom en palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen
File:Francesco del Cossa 016.jpg



Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa på Sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev uppfostrad av sin mor, Eutychia. Redan som liten skall hon ha avlagt
kyskhetslöfte, dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota. Lucia övertalade därför modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" Modern blev frisk, och lovade Lucia att inte gifta bort henne till någon man. Men friaren kände sig kränkt och angav henne för ståthållaren till kejsar Diocletianus, som förföljde kristna.

Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tropå Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell.

 

 

 

 

 

 

Traditionen med luciatåg uppstod i Sverige under slutet av
1800-talet och har därefter spritts till andra nordiska länder.

Sveriges första luciatåg anordnades av

Stockholms-Tidningen den 13 december 1927
 



Ska erkänna att jag är lite kinkig vad gäller Luciatåg, det är inte all som
får ok stämpel av mig.
Definitivt inte Vimmerbys Lucia! Här består egentligen Luciatåget
av den som blev vald till Lucia och de övriga
fyra tjejerna som inte blev valda. Sedan har de en kör bakom sig,
som inte är klädda i lucialinnen.
Ledsen men den traditionen förstår jag mig INTE på.
Hoppas ni får en fin luciadag. Jag skall få uppleva två luciatåg idag.

Dock nyss varit på en av gymnasiets Luciatåg som var i kyrkan. Mycket fin och en vacker Lucia




 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar:

  1. Ja, jag håller med dig, jag vill ha traditionsenliga lussetåg.
    Jag hade velat åka till Syracusa när jag var på Sicilien men tiden räckte inte till, dom jobbade ju oxå.
    Men nästa gg blev jag lovad vi skulle åka dit. Agata's hus var jag utanför så det vet jag var det är.
    Ha en fin Lucia.

    SvaraRadera