Sidor

fredag 20 december 2013

20e december



Jag har ju nästan glömt den för mig ack så viktiga maten kring jul... Fast jag nästan är uppfostrad med att inte tycka om julbordsmat... Å, på sett och vis inte gör det heller.
Men julmat och julbord var det...

Det äldsta julbordet härrör från vikingarnas midvinterblot.
Under 1900-talets början efterfrågades en allt mer perfekt jul, vilket även syntes på utvecklingen av julbordet. Husmodern lagade många smårätter som dekorerades och pyntades. Innan 1900-talet var lutfisk, dopp i grytan, sylta, julkorv och gröt de traditionella julrätterna, men under 1900-talets början började flera smårätter komma fram, såsom ägg, fisk och rödbetor. Anledningen till ökningen av rätter ligger i att man under 1880-talet kunde konservera mat mer, vilket underlättade smörgåsbordet. Innan 1800-talets andra hälft förtärdes huvudsakligen färsk mat, för att dra en skiljelinje mellan resten av årets insaltade eller torkade kost.
Doppet i grytan är kanske det allra äldsta inslaget. Det har funnits med mycket, mycket länge ... det vi vet är att det rör sig om en blandning av hedniska och kristna inslag. Under hednatiden utnyttjades grisens alla delar, och förutom doppet är sannolikt olika typer av julkorvar och syltor de äldsta ingredienserna som fortfarande finns kvar.
— Christina Fjellström, professor i måltidsforskning vid Uppsala Universitet.

Få av de rätter som i dag är populära åts under julen även innan 1800-talet. Få undantag är kalvsyltan och julkorven, medan julskinka, prinskorv, gravlax, ägghalvor med löjrom, sill, rödkålssallader och så vidare är senare julrätter.Julskinkan blev inte vanlig förrän under 1900-talet, eftersom skinkan, som kommer från en fin del av grisen, förr sparades till senare tillfällen. Istället serverades då ofta grishuvud. Under 1700-talet blev skinkan vanlig på vissa herrgårdar, men inte hos allmänheten. Flera av de gamla rätterna, som även inkluderar grisfötter, blir allt ovanligare på julbordet.
Köttbullar blev inte en del av julbordet förrän under 1970-talet. Fram till 1960-talet var smörgåsbordet och julsmörgåsbordet mycket olika rätter, men från 1970-talet övertog julsmörgåsbordet rätter från smörgåsbordet till exempel köttbullar, prinskorv och Janssons frestelse. Under 1970-talet gick den separata jullunchen (med doppet i grytan och skinkan) och julmiddagen (med lutfisk och risgrynsgröt) ihop med julsmörgåsbordet, och doppet och lutfisken blev rätter på ett mycket stort julsmörgåsbord.
Allt gammalt skall man ej bibehålla, alla gamla bruk behöva ej upprätthållas men julen skall, hoppas vi, firas efter samma linjer som hittills.
— Husmoderns köksalmanack för 1938.

Att äta julbord på restaurang blev populärt först efter första världskriget, och serverades då från några söndagar före jul, medan det i dag kan börja serveras redan i november och under 1970-talet blev det populärt bland företag att bjuda anställda på julbord.

Jag kan faktiskt tycka att julbord kan vara riktigt gott. Fast det klart allra helst mammas. Det är egentligen inget speciellt med mammas tror jag. Det klart det har oftast funnits något "att bli mätt på", kanske en god paj, kycklingklubbor (påsk), något inte så "julmatstypiskt", aldrig massor med olika. Sedan har det alltid gjorts skillnad på julmat och påskmat. Vi har inte haft ägghalvor vid jul till exempel.
Sista gångerna vi alla var hemma hos mamma och pappa och åt julbord så var det väldigt nebantat och bara sådant som åts av fler i princip.
Vi har haft, varmrökt lax vad jag minns, sill, strömming, kokt potatis, jansson, skinka, revbesspjäll ibland, ugnsbakad leverpastej, köttbullar, prinskorv, god ost, gott bröd, lite kex, göm - en slags sötost, sylta/pressylta ibland, sillsallad hemmagjord av min syster först och sedan mig. Med lite variation.

Så kom jag till min mans familj, där är det inget överdåd inget extra alls enligt mig. För även om det inte var så mycket var det alltid ite extra hos mamma. Som en god ost som bara köptes vid jul...
Men i en familj där maten inte har samma centrala roll så märks det på julen också så klart.

Där är Janssons frästelse huvudrätten, sedan är köttbullar, två sorters köpesill, prinskorv för min skull, skinka, dopp i grytan, ägghalvor, mimosasallad (tror jag), kanske något mer...

Så jag fick som jag skrivit förut lära mig äta janssons frestelse...

Vad kan du inte vara utan? Vad slipper du helst?

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar