Sidor

lördag 7 december 2013

7e december

Sitter äntligen i vårt TV-rum och det finns nog ett gäng olika anledningar till varför det tagit tid. Men nu sitter jag här och även om det är småpyssel kvar känns det toppen.
Men nu till dagens lucka som är för den pysslige...

Jag gillar kokostoppar och har hittat en julvariant, skall erkänna att jag inte provat men tänker prova dem vilken dag som helst nu.

Safftanskokostoppar i mörk choklad

15st
50g kokosolja (1/2dl)
200g kokosflingor (5dl)
2 små ägg eller ett stort
1 paket saffran, 0,5g
1dl kokospalmsocker
100g mörk choklad gärna 70%

1. Sätt ugnen på 175°. Smält kokosoljan försiktigt och rör samman med kokosflingor, ägg, saffran och kokossocker. Låt smeten vila i tio minuter.
2. Klicka ut smeten och forma till toppar på en bakplåtsklädd plåt. Grädda 15min mitt i ugnen och låt sedan svalna.
3. Smält chokladen över vattenbad. Doppa kokostopparnas botten och ställ på bakplåtspapper för att stelna


 Tror det står kokossocker på det jag köpt förut och använt. Smakar jättegott lite kola-aktig smak.




FÖRLÅT! Jag började på detta i förmiddags och sedan har det varit fullt upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar