Sidor

söndag 26 januari 2014

Kaffe med rån


En dag försent går jag mot torget och brunnen i min hand har jag min recension och några häftstift. Jag har missat den mysiga träffen med de andra i bokklubben i vårt fiktiva bloggdala. Men sätter upp mitt bidrag på anslagstavlan



Såhär står det på en av boklådorna på nätet:

Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!
Märtha får en snilleblixt - de ska begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi!


Såhär tänket jag:
Jag har inte läst någon bok av denna författare tidigare! Men hört talas om boken. Något har ändå fått mig att tveka flertalet gånger inför att läsa denna bok.
Jag tycker den har stor potential, tycker den är nästan rolig, ett helt okej sällskap på lunchen när man kan slöläsa. Den kräver inte så mycket av mig som läsare.
På något sett gillar jag det gemytliga lugna tempot.
Men den saknar lite "umpf", hon skulle våga lite mer. Det känns som att det nästan är en känga till äldrevården och privata institutioner, men den förlorar liksom sin kraft på vägen.

Jag skulle kunna rekommendera boken till någon som vill ligga i solstolen och ha tidsfördriv, eller en lång tågresa.

Tyvärr får den bara 2p av mig.
Nu skall jag spana och se om "Asta" valt nästa bok.
Kram

3 kommentarer:

  1. Usch, jag tyckte att boken var riktigt dålig! Usel nästan. Inget stämde, den var inte kul, inte mysig, inte spännande, inte trovärdig, inte ironisk, ingenting. Tyvärr. Men, hon var helt ny för mig som författare - så det var ju spännande!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Av mig fick den här boken minuspoäng. Den var lättläst så jag behövde inte lägga så mycket tid på den, tur det, för det var verkligen helt bortkastad tid. Ologisk, infantil, irriterande och tråkig. Jag tycker du är tapper som ger henne en chans till, men det akan ju vara så att hon är bättre i andre genrer!

    SvaraRadera
  3. tycker som du att jag nog skulle kunna rekommendera den i vissa fall. Jag vet att många äldre låntagare på bibblan uppskattade den. Själv tycker jag som sagt att den påminde väldigt mycket om jönssonligan. den har sina poänger men annars var det rätt usel kvalitet...

    SvaraRadera