Sidor

söndag 20 juli 2014

På Bloggdalas torg

Går ut i natten och tittar mig omkring, känner mig ledsen att se att jag inte är ensam om att missat målet med att läsa månadens bok.

Jag sa ja till Astas fråga om vi kunde läsa en "riktig" bok. Mian Lodalens "Liten handbok i konsten att bli lesbisk".

Jag öppnade boken började läsa och kände mig lite frågande men också nyfiken.

Men så den nionde juli hände något som inte får hända, en sjuttonårig flicka dör plötsligt i min närhet och tankarna på hennes familj som jag är bekant med upptar stora delar av min tankeverksamhet. Flickan var under en period en av "mina" unga ledare.
Hon var på väg att bli frisk men 60% chans att överleva räckte inte Leukemin kom tillbaka och på bara några dagar tog hennes liv slut.

Tyvärr gjorde detta att jag inte kunde ta till mig det jag försökte läsa. Ni vet hur det är när man är riktigt trött eller disträ med tankarna på annat håll och du läser en och samma rad många gånger. Så är det just nu, dessutom måste jag erkänna att jag undrar över boken, utan att ha läst mer än några sidor.

Vad vill de med denna bok?! Göra alla kvinnor till lesbiska? Jag lever lyckligt gift med en man. Ja visst kan man fundera över relationer, relationer mellan kvinnor och män och kvinnor och kvinnor.

"Tänk om sexualiteten inte är statisk?
Tänk om alla kvinnor kan finna sin inre flata?
Då skulle bara en galning fortsätta att leva med män i ett ojämställt samhälle
Eller?"

Kanske är jag feg, eller så intresserar det mig inte att eventuellt inse att jag en vacker dag kan bli kär i en kvinna.
Jag är inte så säker på att det är statiskt detta med kärlek. Däremot tror jag att vissa av oss faktiskt aldrig skulle "kunna" inleda en homosexuell relation för de är helt enkelt heterosexuella. Liksom vissa homosexuella aldrig skulle kunna komma att inleda en heterosexuell relation. Det är vad jag tror och tänker.

Vet inte om detta alls är i linje med vad boken handlar om då jag som sagt inte läst så många sidor.
Jag har inte heller läst era recensioner för tanken är trots allt att jag skall läsa klart boken och se vad jag tycker och tänker.



Kram

3 kommentarer:

  1. Jag beklagar verkligen din förlust - och familjens..Det är tungt när någon går bort och det är tungt på ett annat sätt när denna någon är så ung..

    Jag har läst boken och jag ställde faktiskt samma fråga som dig i början: vill de att alla skall bli flator? Men så jag jag förlikat mig med tanken om att det mera handlar om att skriva på ett sätt som lockar en att fortsätta läsa. Men kanske är det deras mål? Hur som helst tycker jag att det spelar mindre roll, för jag tyckte att boken kändes viktig att läsa. Och jag håller med dig - har du hittat någon du älskar så har du det. Punkt.

    Hoppas du får en bra vecka! Kram

    SvaraRadera
  2. Vad är en bokrecension jämfört med livet? Livet går så klart före. Så tragiskt när en ung människa går bort. Så onödigt och så bortkastat. Tankar till er å familjen.
    Vad det gäller dina tankar om boken så återkommer jag till det i egna inlägg. Kram

    SvaraRadera
  3. Usch, det tar hårt. J-vla cancer. Svårt att veta, det där med sexualitet... men håller i princip med om din teori.

    SvaraRadera