Sidor

fredag 19 december 2014

Jul i antågande


Den faktiska och egentliga orsaken till att vi alls firar just jul är ju denna, att det med största sannolikhet föddes ett mycket speciellt barn för ca 2000 år sedan.

Sedan tror jag kanske att vi skulle ha haft någon form av annan festlighet denna tid på året för att stå ut med mörker och kyla.


Nu tror jag att detta är en väldigt stor anledning till att många vill fira jul. Jag älskar paket både att få och ge. Men det får vara med viss måtta.
Och vi får inte glömma organisationer som denna
 
Och alla frivilliga evenemang som på olika sett vill vara till hjälp för andra såhär i jultider.
 



Jag hoppas att detta är en stor anledning till att människor vill fira jul, att de har en önskan om att umgås med de människor som på ett eller annat sett de räknar till familj.
Jag kommer nog aldrig riktigt förstå att någon väljer att festa på juldagen, inte så mycket för att Jesus skulle ta illa upp, vilket jag tror Gud/jesus struntar fullständigt i.
Utan för att för mig är detta en familjehögtid där man passar på att umgås.
Jag vet att detta inte är helt oproblematiskt, vissa har ingen egentlig familj, andra kan av olika anledningar inte stå ut med sina familjemedlemmar osv
Jag tycker ändå man skall ta tillvara på den familj man har och passa på när nu tid finns att umgås.

Men jag saknar alltid min familj lite extra såhär vid jul och i år har jag inte haft möjlighet att åka upp strax innan jul och tja efter vet jag inte heller om jag hinner. Känns konstigt.

Nej nu hinner jag inte mer igen...

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar