Sidor

torsdag 7 juli 2016

Hemma


Så skönt det är att bara vara hemma. Man kan sova länge om man lyckas, jag somnade om imorse. Skönt men blev lite stressad, då jag skulle baka bröd, göra potatissallad med mera.
Ja idag har jag stått några timmar i köket, för mig är set delvis avkoppling om jag har tid så som idag.
Har bakat bröd, det ÄR avkoppling.
Liksom det som ses lite dåligt på bilden ovan, fick aquarellpennor och block av min man i födelsedagspresent. Kul men lite klurigt innan man vet hur mycket som behövs fyllas med färg och hur starkt innan man tar till penseln.


Något annat som sänker stressen med mera är träning. I alla fall för mig, den här semestern skall jag inte låta bli att träna så som jag gjorde förra sommaren, under semestern!
Har nu,era en hel del vikter, en bänk med mera nere i källaren.
Men jag gillar coreövningar och liknande på matta så det blir det en hel del när jag är där.
Så himla lyxigt att kunna träna hemma, lite lågt i taket tyvärr och behöver ändras om lite i rummet. Vilket jag planerar att göra när jag har kompensationsledigt i augusti. Tror till och med jag skall måla om. Är inte så stort rum.
Är mycket tacksam att jag äntligen kan säga att jag tränar regelbundet, kom en svacka under vintern men jag har hållt i. Och jag märker skillnad. Jag orkar mer när jag jobbar i trädgården, jag har inte ont i ryggen på samma sett som förr, ja nästan inte alls.
Kommer i allt fler kläder som jag har i min garderob.
Får komplimanger.

Svårt att visa detta. Detta är ett förkläde som är sytt av gamla kökshanddukar och en fin gammal duk. Kvinnan som har gjort det håller till i Hälsingland i Växbo gamla lanthandel, där säger de bland annat keramik och har café. Förra året gjorde de glass. Äger ett fint fat som hon gjort och nu detta vackra. Kan tänka mig en enkel marinblå klänning och detta utanpå och bära det för att det är fint, då inte i köket utan på fest.


Tänk att jag aldrig gjort denna tidigare, en paprika och fetaoströra! Hoppas min man tyckte om den för oj så gott och plätt lätt att göra. Tog uppskattningsvis fem minuter att göra.
Jag skulle kunna tänka mig, lite färsk timjan eller basilika i, eller kanske lite hetta med chili.
Till köttfärsbiffar tror jag den är toppen, eller ugnsstekt sötpotatis, jag doppade den i foccacia.
Lyckades baka glutenfri som dessutom blev god.
Till övriga bakade jag torenesi. En sorts brödpinnar som är så tacksamma att baka, degen är superenkel att ha att göra med.
Och vet ni det är toppen att baka när man kan lita på sin ugn :-)

torinesi
225c, i mitten av ugnen 8-10 min

50g jäst
3 dl fingervarmt vatten
1/2 dl olja
2tsk salt
1msk socker
1 ägg
10-11dl mjöl.

Blanda, låt jäsa 30 min

Det står att man sedan skall dela den i 20 delar och rulla dem så att de blir lika långa som en plåt.
Det viktiga är att du rullar dem tunt
knappt ett finger tjocka.

Pensla med mjölk och välj om du vill ha vallmo, ost eller annat ovanpå.
Du kan också välja om du låter dem ligga framme så de torkar något innan du paketerar dem eller äter dem mjuka.


Jag gjorde hälften då det blir många, tog exakt 5 dl mjöl blev toppen. Detta är ett sådant recept som jag är glad över att jag en gång skrivit av


Har haft familjen Östling här, alltid trevligt.
Oj detta blev långt

Imorgon hoppas jag på sol! Vill sitta i solen och läsa. Blir nog också att fira in semestern med lite bubbel då mannen äntligen slutat med penicillinet idag.

Ja och så blir det en joggingtur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar