Sidor

tisdag 5 juli 2016

Semestrande i starten


I torsdags hade jag inte börjat min semester än, men jag hade huset för mig själv så det blev tjejkväll här. Med massor att äta av och en del att dricka. Jag tog det dock väldigt lugnt.


I söndags hade jag ledig dag och födelsedag. Semesterstart måndag morgon.
Vi begav oss till Helsingborg, det regnade när vi kom dit men vi checkade in på hotellet som ligger mitt i hamnen.
Åt indiskt, gick tillbaka till hotellet för vi behövde mer kläder på oss.

När vi gick mot Fredriksdal och teatern regnade det ordentligt. Vi som skulle sitta ute och titta på "Sugar", baserad på i "Hetaste laget".




I parken är det inte mycket som tyder på att Nils Poppe fick människor att kikna av skratt under så många år. Förutom denna staty. Vi kan ha missat något absolut. Men jag hade förväntat mig ett museum minst.
Jag kommer ihåg när vi sattbänkade i trettondedagshelgen och tittade påteatern från Fredriksdals teatern. Och jag tyckte de var underbara. Det blev Eva Rydberg som tog över och jag har sett alla hennes uppsättningar också vad jag vet.











Det är fotoförbud under föreställningen så inte fotat mer än dessa foto 



I korta drag ha delar musikalen om ett damorkester, där den som spelar sax och ståbas slutar. Samtidigt söker två manliga musiker som spelar de instrumenten arbete.
De klär ut sig till kvinnor och får jobbet i damorkestern.


Komikern Tomas Petersson spelar en av dessa två. Obetalbart kan jag säga. Det är en lite. Det är ett fåtal kändisar sås om Eva Rydberg, hennes son Kalle och dotter Birgitta. Sedan är det ett gäng unga män och kvinnor som delvis gör flera roller, där kläderna visar att de bytt roll.
Det är musikal så bara det ger uppsättningen pluspoäng. Sedan måste jag erkänna att det var roligt att få se just Eva live, att vara på en plats där det spelats fars så länge med de bästa vi har/har haft i den vägen i Sverige.
Hade en toppenkväll för vet ni det klarnade dessutom upp så en timme innan det började sken solen igen.

Kommer ett inlägg om Helsingborg, men detta torn är något karakteristiskt för staden.


Vi åt lite av varje, så även jag...
Så idag har jag ätit en sallad till lunch och till middag, lax med avokado och grönsallad till. 


Nu skall vi vara hemma några dagar innan vi beger oss iväg för att se den sista teatern denna sommar och för att shoppa lite 
Hoppas du har det bra.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar