Sidor

lördag 23 december 2017

Dan före dan

och jag saknar fortfarande Beatrix Potters på tv. För jag vet inte om ni minns men någon gång mitt på dagen visades den 23 december Beatrix Potter utklädda balettdansörer och en berättarröst och så berättades och gestaltades någon av hennes sagor.
Jag satt klistrad, för då hade jag inte tid att skära sillsallad eller göra något annat.

Mitt hem är just nu good enough, det är pyntat även om jag inte mäktar med en gran, sovrummet och badrummet är storstädat, alla rum städade, sängen är renbäddad, klapparna inslagna,naglarna målade, mannen har rakat sig, har duschat, gröt står på spisen...
Har inte gjort allt idag!
Vissa saker får man i land omvärdera som det där med gran, är bara ett annat år jag/vi varit utan och nästa år har vi troligen gran igen.

Men jag vill vissa saker för att det ska kännas som jul:
Hembakat saffransbröd av något slag, pepparkakor, risgrynsgröt någon av dagarna, julskinka (den första skall helst ätas som idag med en liten nubbe i glaset, men bara en halv), nötter och frukt,många levande ljus tända, renbäddad säng, julklappar så vuxen jag är, Kalle anka på tv, julnattsmässa, tomtar, psalmsång (blivit dåligt med denna december), familj, egentligen gran, något hemmagjort godis...

Listan kan säkerligen bli längre, men minimum tror jag jag fått med här ovan... Tacksam att jag ens kan skriva en sådan lista, för jag har allt det.

Blev glad över att se en av våra hemlösa som jag haft kontakt med via jobbet idag så jag i alla fall fick hälsa. Och i och med att han handlade mat förstår jag att han har någonstans att bo, han får då och då bo hos bekanta. Hans vapenbroder är på behandlingshem så han har det varmt och gott.

Det som varit absolut svårast med att inte arbeta, är att jag inte haft hand om biståndsarbetet i församlingen nu till jul.
Jag hade velat se till så att var och en av stammisarna fick med sig en inslagen gåva, lite godis till de som har barn. Om gåvan sedan varit något av de mer praktiska slaget tja... men bara något inslaget och uttänkt. Ge dem en kram och ett samtal. En annan jul...


Lite av det materiella som skänker mig glädje, lite nytt och lite gammalt. Hade kunnat lägga in fler foton men...


Dessa skall bli till gåva imorgon



Ville ju ha några julkulor framme...




Tänk när jag för något år sedan står där i Stockholm på Stortorget och ser dessa, jag slungades tillbaka till en decemberdag då  jag och min syster om jag minns rätt åkt in till Stockholm och köpte en sådanhär till mamma. Ja mitt men säger mig det...
Hur som helst mamma har en och Pia visst har du en?  U har jag enlycka.


Min Jesusfamilj står på spiselkransen och vill nog säga oss att vi skall ta det lungt...

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar