Sidor

söndag 8 april 2018

Aftur knitalong 2

Jag behöver fortfarande sålla hårt bland saker jag gör, tyvärr sållar jag inte optimalt än. Det är också tufft att så enkla saker som umgänge med människor jag känner väl tar energi.

Men nu vill jag visa hur min första tröja blev.
Jag har kunnat sticka sedan jag var barn men det har väl inte riktigt lossnat, så för tre fyra år sedan behövde jag göra något kreativt och estetiskt. Så jag började virka, så roligt det var och vad fort det gick att få något färdigt.
Provade att sticka lite också men tja några vantar och sockar blev det ju, men jag ville egentligen göra fina mönstrade sockar och vantar.

Så provade jag plötsligt att flerfärgssticka en mössa den blev helt ok. Mönstret hämtade jag från Järbo och plötsligt såg jag i deras blogg att det skulle bli en knitalong.
Jag beställde garn, stickor och tränade flerfärgsstickning.

Upptäckte att i detta isländska ullgarn gick det fort och lätt att sticka. Efter en vecka var båda ärmarna klara och stora delar av tröjan. Andra delen av knitalongen skulle inte börja förrän fem dagar senare. Så jag stickade på ett par sockar däremellan. Kommer ett annat inlägg om det.

Under påskhelgen blev den klar. Lite ändrad i mönstret för jag ville ha mer lila, gick miste lite om mönstret då men... Ja och så vad det fel på diagrammet jag följde men de felen blir ju jämt fördelade så vet man inte hur den ska se ut tja då ser man det inte.

Lärt mig massor på att sticka denna tröja, läsa diagram, flerfärgsstickning, elastisk avmaskning mm



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar