Sidor

onsdag 18 april 2012

Med anledning av "norge"

  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. (en Gud)
  2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn. (svär inte, säg inte Herre Gud vad jag är trött, för inte säger du Åh, Lisa vad jag är trött om Lisa inte är där... Ropa inte på djävulen)
  3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. ( Vi bör vila ibland!!)
  4. Visa aktning för din far och din mor. (respektera dina föräldrar, respektera alla dina familjemedlemmar, dina föräldrar skall också respektera dig)
  5. Du skall inte dräpa. (Nej, vi skall inte döda varandra. Självförsvar är något annat)
  6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  7. Du skall inte stjäla. ( varken saker, tid, självkänsla mm)
  8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. ( Snacka inte ren skit om de i din närhet, sprid inte falska rykten, ljug inte...)
  9. Du skall inte ha begär till din nästas hus. (glöm det där med att gräset är grönare på andra sidan... Att tycka att någons tröja är så snygg, det är en sak men att klippa sönder den för att du inte har någon. Det är något annat)
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom. ( Unna din nästa det den har)
Jaa, här fick ni de tio budorden med mina kommentarer efter i parantes. Det är ungefär så som vi brukar beskriva dem för våra konfirmander.
Oavsett om man anser att man är kristen eller ej tror jag att de flesta av oss håller med om att dessa är rätt självklara saker. Vår lag är uppbyggd från dessa budord och de flesta av oss följer i princip alla. Självklart med undantag för lite skitsnack, kanske missbrukar vi Guds namn. Men det är ofta småsaker.
Tittar vi på Islams "budord" jaa då skall vi behandla varandra med respekt, ja och inom hinduismen där skall man verkligen behandla hela skapelsen väl. Tittar man på grunden av de stora religionerna har de gemensamt att vi människor skall respektera varandra och behandla varandra väl. (ja sedan kan man säga mkt om allt som hänt i religionens namn...)

Varför nu detta?
Jo, självklart märker även jag av rättegången i Norge.
Idag hade B bett om kristna ledares stöd.

Hm, hur tänkte han?
Ja, hur tänkte han när han ville ha de kristna ledarnas stöd?
Jag antar att i hans värld så går allt ihop, tycker säkert att "vi" kristna (generaliseringarna haglar) är för mesiga att få fram vårt budskap.

Men om budskapet är (mycket nedkokat och förenklat mest för att få fram min tanke): Att Gud är kärlek och vill relation, är förlåtande, vill att vi skall älska vår nästa så som oss själva.

Hur får han, B då ihop det hela när han ber om de kristna ledarnas stöd. Genom sina handlingar har han, som en norsk biskop sa brytit mot allt det "vi" står för. Brutit mot otaliga budord, varken älskat sig själv eller någon av sina offer eller deras anhöriga. Ja det är väl omöjligt att hitta något kärleksfullt eller något som handlar om att respektera andra i det han gjorde.

Jag blir mållös och lite orolig.

Jag hoppas att jag när jag i mitt arbete med barn och ungdomar ger dem lite stöd i att våga stå på sig. Att de inte ska acceptera att bli illa behandlade. Kankse också lite kunskap om rätt och fel, lite perspektiv på olika saker.
Jag hoppas också att jag skulle märka om det inte "stod rätt till" med någon av de ungdomar jag möter. Om jag möter åsikter som oroar mig, hoppas jag att jag kan få personen att fundera över dessa.

Hur har vi (norge) det i vårt samhälle om en person kan göra något sådant som att döda så många ungdomar, spränga hus mitt inne i huvudstaden. Planering har ju legat bakom detta såklart. Har ingen märkt något?

Nej, nu skall jag avsluta mina onsdagsfunderingar och titta på tv i flera timmar!

Idag har vi haft sol och på eftermiddagen blev jag pigg igen! Härligt!

Kram

1 kommentar:

  1. Vackert och klokt inlägg Ulrika! Och jag håller med - oreligiös som jag är.

    Kramar

    SvaraRadera