Sidor

lördag 28 juli 2012

Sådan mor sådan dotter

Det stämmer inte alltid.
I grunden är jag nog väldigt lik min mamma. I vissa lägen har jag valt att vara annorlunda, välja annorlunda och ibland har livet påverkat.

Det är vissa saker mamma gör, vissa saker hon tycker som jag egentligen också vill. Men jag orkar inte! Jag är inte så självutplånande, jag är mer tillåtande mot mig själv. Jag är inte så pessimistisk som min mor.

Blev en lång inledning. Denna semester har jag spenderat dagar hos en mor och en dotter.
Först svärmor och nu S mormor, alltså svärmors mamma.

Här har vi mor och dotter som är olika, även om jag självklart hittar likheter.

MormorA är väldigt gammeldags och väldigt modern samtidigt, med fasta åsikter och tankar om hur allt ska vara. Något av en pedant. Tror jag för jag ser tecken på det. Fast hon skulle aldrig säga åt oss att plocka oordning våra saker.



Här är kartoteket över hennes böcker, det kallar jag ordning och reda. Sedan har hon fixideer som att byta toarulle fast det finns kvar en hel del på rullen. Men vi ska inte behöva byta eller ta slut på den.



Här är hon i full styr med en överstrykningspenna och tv-tidningen. Hon stryker över det som kanske kan va ngt att se. Hon har massor med liknande saker för sig.

Mormor A har åsikter jag aldrig skulle dela.

Men det är ordning och reda och löning på fredag och det gillar jag.

Här blir man också tillfrågad om man är hungrig och vill ha mat eller om vi ska ta en fika. Skulle vi varit iväg en dag frågar hon om vi ätit. Hon tar inte det för givet. Att hon sedan är som många äldre och vill pracka på än en till kaka el portion. Det är en annan sak.

Kanske lever min svärmor i en morteaktion...
Jag vet inte om mormor A var likadan när svärmor växte upp. Om det kanske blev lite för mycket av ordning och reda för henne.

Sättet som mormor A hanterar saker och hur hon månar om oss med mat osv. Det passar mig väldigt bra.
Jag gillar henne jättemycket hon är en intressant kvinna. Jobbat åt Åhléns med ekonomi alla år.

MEN svärmor är mjukare, mer lik mig i åsikter och värderingar.

Kanske är svärmor och jag mer lika på sina håll än vad jag tänkt på.
Speciellt när det gäller städningen, eller nej, fast jo. Vi har mödrar som är väldigt noga vad gäller städning och att var sak har sin plats. Skulle gärna ta efter min mor där. Önskar ofta att jag skulle va mer ordningsam. Städade lika ofta som mamma.

Men men summa sumarum. Jag är glad över att ha båda dessa kvinnor i mitt liv. Det är intressant att se hur någon kan bli, likheter och olikheter. De är också viktiga för min man S och det är klart det spelar in.

1 kommentar:

  1. Ofta är det väl så? Att man kommer bättre överens med sådana som är en generation bort.

    SvaraRadera