Sidor

fredag 2 maj 2014

Kyrkklockor som ringer!

Det är spännande märkliga och annorlunda tider.

Jag tror att de var få som missade vad som skedde i Jönköping igår?!
Att det goda tog all plats så att det jag kallar ont förminskades och nästan inte fick plats.
Kyrkklockorna ringde så som de genom historien gjort i tider av kris och för att varna.

En vän till mig funderade igår på om all publicitet är bra publicitet och hur vida hon skulle gå till vårt lilla torg på lördag. Jimmi Åkesson kommer hit.

Jag skulle på sett och vis önska att torget blev helt tomt så att han fick stå där ensam med de sina.

Eller kanske skulle man samlas tidigt, vara riktigt många och stå med ryggen vänd mot scenen i en tyst demonstration.

På ett sett önskar jag att vi bara kunde säga NEJ, kväva deras utrymme.

Men vi har i vårt land något av det bästa jag vet YTTRANDEFRIHET. Jag får uttala mig, det är ingen som styr mina åsikter in i minsta detalj. Jag kan mötas av andra åsikter olika mina, jag kan bli mött med kritik. Men jag får delge mina alldeles egna åsikter. Det är ingen högre makt som sensurerar mina predikningar eller för den del skriver dem åt mig. Det är ingen som sensurerar min blogg, jag får ha en blogg.

Så jag antar att hur gärna jag än önskar att Åkesson inte kom hit, inte fick möjlighet att yttra sig så... Vill jag ju ha kvar yttrandefriheten.

Det är ju också så att om de som inte delar mina åsikter, så som bla sverigedemokraterna, om de inte verkade i det öppna om de inte uttryckte sig i media så att vi har något att ta spjärn emot i kampen för det goda. Skulle de kanske vinna ännu mer mark än de gör idag.

För jag är av den åsikten att det som sker i det fördålda är det riktigt läskiga! Men det som sker någorlunda i det öppna kan jag ta ställning till, kan jag argumentera för motsatsen. Kommer någon till mig och säger att de anslutit sig till SD, behöver jag inte famla i luften för jag har vetskap om vilken "idioti" som ligger bakom. Det finns något att mota bort.
Skuggor är så mycket svårare att jaga bort, att argumentera emot, att belysa...

Nej, skrivet i all hast, mest för att jag känner mig fundersam kring alla krafter som inte kan se människors LIKA värde som något gott.

Hoppas ni får en bra dag och en solig helg.
Ska jobba några timmar till innan jag är ledig till på söndag!

Kram

2 kommentarer:

  1. Ja, det är svårt hur man ska göra..
    Ha en fin fredag !!!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att vi måste låta alla ha en plats att yttra sig. Och yttra sig emot.

    SvaraRadera